Subscriu-te a la

QUI SOM? > Història

Història

JUVENTUDES MUSICALES: 20 AÑOS

Documento publicado en 2005 en valenciano.

Joventuts Musicals de Vinaròs : hem fet vint anys

Per rememorar els començaments de la nostra entitat, caldria evocar les circunstàncies i les inquietuts d'un grup de gent jove que al voltant d'una escola de música  - al carrer "Juan Giner Ruiz", nº 3 -, regida per "Vadoret"  participaren en un seguit d'activitats culturals, que d'alguna manera han tingut la  seva repercusió avui en dia.

En aquesta època es feren concerts, i es va gravar un cassette de cançons populars vinarossenques, i obres interpretades per la Banda Musical "La Alianza", per  a la qual cosa es va aconseguir agrupar i coordinar a gent de diferents entitats.  Hi havia un ambient de molta ilusió on tot treballavem plegats.

Així, Lluís Avendaño i Sergi Rodiel, professors d'aquesta acadèmia musical, i ja membres de Joventuts Musicals de Barcelona, començaren a relacionar-se amb els aficionats a la música en Vinaròs , i van poder reunir un número de cent socis/sòcies necessaris per a formar una delegació local de Joventuts musicals .

D'aquesta manera el SETZE DE MAIG de 1981, es va realitzar , en LA CASA DE LA CULTURA , el CONCERT INAUGURAL de la nostra associació, amb l'assistència del  Dr Jordi Roch , president de Joventuts Musicals d'Espanya.

LA PRIMERA JUNTA DE JJMM la formaren persones tan benvolgudes per a tots nosaltres  com  Martita  Van Der Waall, Agustín Redó Chaler, Vicent Sanz Guillén - que ja no estan entre nosaltres-; i  ben conegudes com Juan Forner Arenós, Alejandro Beltràn, José Mª Esteller, Mª Nati Acebes,  i  Mª Carmen Guimerà Talavera - entre altres.

En aquell temps,  els/les socis/sòcies participaven molt activament en les reunions d'organització que es feien en casa Martita, perquè no teniem SEU PROPIA, - cosa que encara és així aviu en dia. Aleshores, s'integraren Xavier Raussell Bosch  i Carmen Ferrà Miralles.

S'organitzaven tot tipus d'actuacions, No solament de música clàssica , com es pot pensar, sinó també  populars -  com  " La Taona"-, de cantautors com  ARAM"el trovador"- ; de  jazz  com  ARION-jazz, TOMBATOJAZZ, GrupJAZZ&NOVA, y recitals poetic-musicals. Tambè  es va fer sortir la música musica al carrer amb les cercaviles de l'ESCOLA DE DOLÇAINERS D'ALGEMESÍ, amb un cantant d'albaes de Carlet; o la DANSA GERRERA DE LA TODOLELLA. Y tots recordem les entranyables actuacions "ENTRE AMICS", - com la programada aquest any commemoratiu,  el  19 de Maig - en les que participaven , desinteresadament,  artistes locals o residents com : Begoña Pedra, José Tena, J.V. Domínguez, Juan M. Rivera, MARTITA, Manolo Royo, David  Dekker, Sandra Gelson, Rossend Aymí, Marlene. I un llarg etc

Un dels principals objectius ,en aquest temps,  va ser l'aconseguir fer MÚSICA PER A LES ESCOLES. Destacant la col.laboració de Lluís  Avendaño  i  Juan Mario Cuellar. Es demanava els intèrprets que feren CONCERTS DIDÀCTICS amb la presència d'alumnes de les escoles- aprofitem l'ocasió , també, per agrair els/les professors/es  la seva inestimable col.laboració, cada vegada que calia desplaçar els xiquets i xiquetes fins l'auditori .

Estem molt orgullosos d'haver estat els primers en començar a facilitar l'actuació de JOVES INTÈRPRETS DE L'ESCOLA DE MUSICA MUNICIPAL DE VINARÒS, que va comencar l'any 1988  amb el concert del grup de  CLARINETS I SAXO , integrat per Juan José BAS, Ana Pilar Besé, Consuelo Chiva, Jordi Martorell, Juan Carlos Matamoros, Juan Manuel Miliàn i Alejandro Roda. I que va seguir amb altres concerts del grup de Metalls i Flautes, dirigit per Juanjo Villarroya.

Un dels nostres interessos sempre ha estat el relacionar-nos i coordinar-nos amb altres entitats d'ambit cultural. Així ha estat amb l'EPA - amb qui varem organitzar concerts esolars i  recitals ; o la que  vam tenir amb el Gup Tresmall i el "Vall de Dimonis", per motiu de l'homenatge a JOAN BOIX- del qual , hem de destacar el seu  recolçament al món cultural vinarossenc durant el periode de la seva regidoria dintre de l'Ajuntament de Vinaròs  -  i acabat aquest , es va fer soci de Joventuts Musicals i es va integrar en la Junta de la nostra associació per continuar la labor amb la  seva estimada música.

Però , no tot són flors i violes...

Joventuts Musicals de Vinaròs va passar, tambè, moments de decadència.

Arribà un moment que va ser necessari fer una crida  per tal de poder continuar amb la nostra tasca.  Es va sol.licitar , en aquell moment regidora de cultura Olga Mulet,  que convoqués una reunió a l'Ajuntament amb membres de les entitats musicals de Vinaròs, per tal de reunir un grup de persones interessades en formar part de Joventuts Musicals. Es així que la JUNTA  composà  per aquestes persones provinents de diverses d'aquestes associacions musicals:  Essent  els seus membres actuals :  Teresa Bordes Eixarch,  Juan Forner Arenós, Mª Carmen Guimera Talavera, Carmen Ferrà Miralles, Bernabé Grau Alcazar, Sebastián Torres Camòs, Marina Albalat Esteban, Luis Gandia Querol, Enric Llàtser,  Mª José Doménech Fuentes i  Jordi Martorell Loriente.

En aquest temps hem continuat treballant....

La nostra primera finalitat és obrir portes als jovens intèrprets, i així ho estem fent...

Una bona prova és el nostre CONCURS DE MUSICA DE CAMBRA.

No es pot oblidar l'habitual programació de concerts de música clàssica que s'organitzen a partir del Pla de Participació amb Joventuts Musicals d'Espanya, on es fomenta l'actuació del Joves Intèrprets Guanyadors dels Concursos Nacionals organitzats per Joventuts Musicals. Però , sobretot,  intentem continuar la idea de diversificar la nostra oferta , perquè veiem la música com una cosa VIVA. Intentem apropar-la a tot el públic, sobre tot a la gent jove,  i els proposem nous espais  amb  "MUSICA A LA FRESCA", que una altra vegada ens dona a conèixer com el que som.

Joventuts Musicals de Vinaròs demostra que esta cumplint i assolint els seus proposits......... aconseguir que la música sone més i millor en aquest indret.

Però estem convençuts de que podem ser més, molts més.

Vaja des d'ací la nostra invitació per a unir-te a aquest propòsit.