placeholder

Actualitat

Miguel Pascual
Miguel Pascual

Entrevista al pianista Miguel Pascual

23/04/2026

El pianista de Castelló Miguel Pascual va guanyar el segon Premi en el II Concurs de Piano Maria Vilardell Viñas 2025 i avui l'entrevistem en motiu del seu recital dins del Cicle de Joves Talents que fa part del premi

J. M. :  Com va ser que triessis el piano com a instrument?

Mai ningú havia sigut músic a la meua família. Quan tenia 7 anys els meus pares em van apuntar a una escola de música a Castelló, i vaig triar el piano perquè era un instrument dòcil, agradable i que lligava amb la meua sensibilitat. No vaig trigar gens en agafar-li afició.

Joventuts Musicals: El concert és fruit de la teva participació al Concurs de Piano de Moià. Com vas viure el concurs?

Miguel Pascual: Amb molta emoció, per supost. Els pianistes tenim poques oportunitats de tocar en públic, i quan ens pugem a l’escenari ho hem de donar tot. La nostra feina no admet segones oportunitats, i per això hem d’aconseguir un màxim de concentració i preparació el dia del concurs.

Quin paper creus que juguen els concursos en la carrera dels joves músics? 

Són una oportunitat fantàstica per donar a conèixer la nostra feina. El piano és sovint un instrument molt solitari, i és necessari que ens obliguem a ensenyar el nostre repertori a la gent. A més, l’entorn competitiu que es crea als concursos ens posa a prova i ens fa perfeccionar molt la nostra manera de tocar, crec que això és molt positiu. Jo sempre intento apuntar-me a tots els concursos que puc.

L’any passat també vas participar al Campus Musical del Moianès. Com va ser aquesta experiència?

Van ser uns dies fantàstics. Admiro molt la feina que esteu fent, esteu ensenyant als joves del Campus -que no en són pocs- a disfrutar de la música i de l’estiu, cultivant l’afició per l’instrument des de ben petits. Això té molt de mèrit perquè, al cap i a la fi, ells són les noves generacions de músics de Catalunya.

Què pots destacar del programa que oferiràs d’aquí uns dies a Moià?

Consisteix en un petit viatge per la història de la música a travès de 3 dels seus compositors més grans: Bach, Beethoven i Debussy. Serà un concert molt especial, no només pel tipus d’obres, que no es programen gaire, sinó perquè afegiré una petita explicació abans de tocar cada peça, amb la finalitat que el públic puga disfrutar més la meua interpretació. Aquesta és una peculiaritat dels meus espectacles, sempre m’agrada adreçar-me al públic amb una finalitat didàctica, crec que això apropa molt més la relació entre l’artista i la gent, que a les grans sales de concert sol ser més gelada i impersonal. Vivim una època difícil per a la música clàssica, la gent no està acostumada a escoltar música durant molt de temps seguit, i amb l’esclat de les xarxes socials cada vegada costa més mantenir l’atenció d’una manera prolongada. Per això penso que és necessari fer un vot de confiança i començar a trencar les barreres que ens separen del públic, repensant els nostres espectacles d’una manera més accessible i comunicativa.

Què significa per a tu el moviment de Joventuts Musicals?

És una associació que ajuda als joves a desenvolupar una personalitat davant el piano, oferint-los la possibilitat de presentar-se al públic gràcies a la seua xarxa d’escenaris. Crec que és una iniciativa molt bona que defensa els interessos dels músics.

Quins projectes futurs tens si acabes dedicant-te a la música?

A curt plaç m’agradaria acabar els meus estudis superiors al Liceu i cursar un màster a l’estranger, crec que sempre és bo conèixer altres cultures i saber com es viu la música en altres països. També estic cursant la carrera d’Humanitats a la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona, està sent una experiència molt enriquidora perquè m’aporta noves perspectives com a intèrpret. Vull dir, d’alguna manera que desconec, saber de filosofia, literatura, història… després em fa tocar millor Mozart, Chopin, Debussy… En un futur voldria seguir fent concerts i descobrir nous repertoris, mentre ho compagino amb la meua activitat com a compositor.

Què és el que més t'agrada de ser músic? 

Per a mi hi ha dos moments molt gratificants en l’ofici del músic. El primer és quan ens pugem a l’escenari, el cor ens batega fort, hi ha molta emoció continguda i moltes ganes d’expressar el que sentim. El segon és després del concert, quan pots parlar amb la gent del públic. Aquest és potser el moment més bonic. En aquestes converses te n’adones que la teua feina ha servit humilment per a alguna cosa, que malgrat totes les guerres del món has intentat repartir un poc d’alegria entre la gent. Eixa és una de les coses més importants per a mi i que més em preocupen com a artista, fer que la gent es trobe a gust en els meus concerts, que s’ho passe bé i que puga descobrir coses que abans no coneixia. 

Quins són els teus ídols o referents musicals?

Internet és un lloc molt ampli, ple de gravacions musicals de grandíssima qualitat, però preferiria no mencionar cap pianista en concret perquè m’estaria deixant de banda altres pianistes igual de valuosos. Sí que m’agradaria esmentar a tots els mestres que m’han acompanyat durant aquests anys a Barcelona, en especial a l’Alba Ventura, al Josep Colom i a l’Antoni Besses, tots tres són l’ànima viva d’una brillant generació de pianistes de Barcelona. No només els admiro com a músics, sinó també com a mestres i com a grans persones que són. A ells els ho dec tot, i a ells m’agradaria dedicar aquest concert.

Més notícies

Entevista al pianista Martí Sobrado

JOVENTUTS MUSICALS: Com va ser que triessis el piano com a instrument? MARTÍ SOBRADO: Soc fill de pares músics i des de petit he viscut envoltat

14/05/2026

Entrevista a GUILLERMO CASTELLANO, piano

“Anar a estudiar fora m’ha enriquit com a persona i com a músic” Guillermo Castellano (Granada, 2004) va arribar al piano de manera casual,

02/05/2026

Entrevista a la violinista Arianna Palassini

La jove violinista de 14 anys Arianna Plassini ha participat en els dos darrers Campus Musicals del Moianès i el 2024 va guanyar el primer premi ex

26/04/2026

Entrevista a ORIOL ESTIVILL, clarinet i DANIEL RUIZ, piano

Fa sis anys que el clarinetista Oriol Estivill i el pianista Daniel Ruiz van decidir formar un duo de clarinet i piano, una formació de cambra poc

13/04/2026

Entrevista al violinista Pau Soler

Pau Soler, de 14 anys, va guanyar el 3er premi l'any passat al Concurs del Campus Musical del Moianès. Ara l'entrevistem en motiu del recital

05/04/2026

Entrevista al pianista Eduard Giménez

Eduard Gimenez va guanyar el primer premi al darrer Campus Musical de Moianès i aquest dissabte ofereix el seu recital corresponent al

04/04/2026

Entrevista a la clarinetista i oboista Aïnhoa Pla

JOVENTUTS MUSICALS: Tu toques simultàniament el clarinet i l'oboè, però amb quin dels dos t'identifiques més? Què t'aporta un i

20/03/2026

Entrevista a Anna Upina

Anna Urpina està recollint un munt de premis amb el seu darrer disc "Le Chant des Muses" que presenta el proper dissabte a Moià amb el Polifem

16/03/2026

Adrián Sánchez Ballesteros guanya el Primer Premi del Concurs de Moià

El pianista madrileny Adrián Sánchez Ballesteros  ha estat el guanyador del Primer premi a la categoria Juvenil del III Concurs infantil i

09/03/2026

Resultats de la tercera edició del Concurs infantil i juvenil de piano Maria Vilardell Viñas de Moià

La tercera edició del Concurs de piano de Moià celebrat els dies 7 i 8 de març s'ha tancat amb gran èxit de participació i amb un altíssim

09/03/2026

Gran èxit de participció al III Concurs de piano de Moià que se celebra el proper cap de setmana

El III Concurs infantil i juvenil de piano Maria Vilardell Viñas de Moià té l’objectiu de recolzar i impulsar els primers passos dels joves

02/03/2026

Comença el XIII Cicle de Joves Talents Maria Vilardell Viñas a Moià

Aquest dissabte comença el XIII Cicle de Joves Talents Maria Vilardell Viñas que dona oportunitat a músics que estan acabant la seva formació per

25/02/2026

Entrevista al pianista Xavier Ricarte

Entrevistem el pianista Xavier Ricarte, que formarà part del Jurat del nostre Concurs de Piano i oferirà un recital a la cerimònia d'entrega de

23/02/2026

Entrevista al Trio Aurió

Parlem amb els components del Trio Aurió, Clàudia López (violí), Candela Puigbò (violoncel) i Néstor Díez (piano), que van guanyar el segon

17/02/2026

Entrevista a la flautista Sofia Salazar

“Descobrir i tocar música nova és com endinsar-se en un món diferent i intrigant” Sofía Salazar va descobrir la flauta mentre la seva mare

11/02/2026

El pianista Xavier Ricarte guanya el 2n premi al Fujairah International Piano Competition als Emirats Àrabs Units

Tenim el gust d’anunciar-vos que el pianista Xavier Ricarte acaba de guanyar el 2n premi al 7th Fujairah International Piano Competition, que se

04/02/2026

Entrevista a Álvaro Fernández Bravo

ÁLVARO FERNÁNDEZ-BRAVO, piano “Com més contemporània és la música, més a gust em sento” Nascut a Madrid el 2002, Álvaro

03/02/2026

Joventuts Musicals de Moià aporta el pianista Álvaro Fernández-Bravo al Festival Emergents 2026

Del 13 al 15 de febrer torna amb 12 concerts el Festival Emergents a l’Auditori de Barcelona, un punt de trobada del talent jove més destacat

29/01/2026

Assemblea General Ordinària de l'entitat el proper dissabte 31 de gener

ASSEMBLEA GENERAL ORDINÀRIA En virtut del que disposen els articles 10, 11 i 12 dels Estatuts Socials de l’Associació Joventuts Musicals de

26/01/2026
Aquest lloc web utilitza "cookies" pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. En navegar-hi n'acceptes l'ús. Més informació
ACCEPTAR