21/05/2013
El duo d'acordions Jeux d'Anches ofereix una gira de concerts a través de la Xarxa de Músiques a Catalunya de JMC que els ha de dur a Moià (18/05), Blanes (19/05), Súria (21/05), Palafrugell (24/05), Sant Cugat del Vallès (25/05) i Sant Miquel de Campmajor (Pla de l'Estany, 26/05). Just abans de posar-se en ruta els seus dos integrants, els músics serbis Nicola Kerkez i Marko Sevarlic, contesten les nostres preguntes en la següent entrevista.
Què fan dos joves com vosaltres tocant música clàssica?
Els dos tenim sort de fer allò que ens agrada, un privilegi que no té molta gent. Cadascú escull el seu camí i nosaltres hem triat aquest. Quan t'hi poses, fas tot el possible perquè el viatge sigui el més agradable possible i nosaltres, sincerament, estem gaudint de totes les coses que estem vivint.
Com veieu situació de la música clàssica al nostre país?
El darrer any ha estat un dels pitjors. El que està passant a Europa en general durant aquests últims temps ha afectat a tot i a la música també, però sobretot a la música clàssica. A Espanya encara hem tingut sort que en els darrers anys s'ha anat creant una base sòlida i, gràcies a molta gent que lluita en el dia a dia, no estem encara en una situació tant crítica com a Holanda on una de les més importants organitzacions de música clàssica, amb una enorme tradició, com és la Fundació Gaudeamus, perilla per raons econòmiques.
Coneixent el moviment de Joventuts Musicals, com valoreu la seva activitat?
Quan preguntes a un músic si té contacte amb Joventuts Musicals el més habitual és que et respongui afirmativament. Això és una prova de la importància que té aquesta organització en la vida dels músics joves. Molts de nosaltres hem començat la nostra carrera com a intèrprets gràcies a Joventuts Musicals. L'existència d'una organització com aquesta mai hauria de ser qüestionada ja que sense ella el panorama musical d'Espanya no seria el mateix.
Heu guanyar, recentment, el Concurs Permanent de Joves Intèrprets de Joventuts Musicals d'Espanya. Què ha representat aquest premi per vosaltres?
Bé, els dos ja havíem rebut aquest premi com a solistes, així que per una banda hi estàvem una mica acostumats i no ens venia tant de nou. Una cosa que diferencia aquest concurs d'altres és que el Concurs Permanent té com a premi el fet d'oferir concerts. I això és el que un duo jove com nosaltres necessitàvem. Per nosaltres aquest premi va significar un reconeixement al nostre treball i la possibilitat de promocionar l'acordió com a instrument i en format de duo, quelcom nou i diferent.
Quina importància creieu que tenen els concursos en la carrera d'un jove músic?
Per a nosaltres és una motivació extra. El fet de no actuar sovint implica una pèrdua d'interés i motivació, així que sentir la pressió d'"haver de complir" és quelcom positiu.
Què preferiu: el treball com a solies, la música de cambra o la simfònica?
L'acordió no és un instrument que formi part de la plantilla d'orquestra, així que nosaltres, per desgràcia, no tenim la sort de poder tocar música simfònica. La música com a solista i la música de cambra ens resultes molt familiars. Ens sentim còmodes amb les dues modalitats, però veiem més futur en la música de cambra, com a duo d'acordions o en formacions amb més instruments. Nosaltres confiem en les paraules de Luciano Berio que va dir que l'acordió seria l'instrument del segle XXI.
Parleu-nos de les obres que heu escollit pels concerts que fareu a la Xarxa de Músiques.
Per què heu triat aquestes obres?
Cada una d'elles és molt diferent i cada una d'elles representa un estil propi, la qual cosa ajuda al nostre propòsit principal que és demostrar que l'acordió, dins de les seves molts possibilitats, és un instrument que pertany als alts nivells de l'art de la música com el violí, el piano, el clarinet i tants d'altres.
El programa té algun fil conductor?
El programa està pensat per a un públic variat i perquè hi hagi peces per a tots els gustos. En el programa, hi ha obres clàssiques com la Fantasia de Mozart, dos ballets, un de Stravinski i un altre de Falla, una obra contemporània de Joan Guinjoan i el sempre ben rebut Astor Piazzolla. Una cosa que sempre intentem contemplar quan pensem en el programa és incloure-hi alguna obra d'un compositor espanyol.
Més enllà de la vostra participació a la Xarxa, quins són els pròxim reptes professionals?
Són molts. Som joves i no sabem si anomenar-los reptes o somnis... però alguns d'ells serien treure el nostre primer disc, demanar a alguns compositors que escriguin pel nostre duo, ... En un futur més proper tenim algun projecte a Canadà, l'estrena d'obres noves, la impartició de cursos i alguns concerts en l'agenda.
Qüestionari breu a Nikola Kerkez
Un instrument (a part del teu): El violoncel
Un director: Andris Nelsons
Un solista: Glen Gould
Un grup de cambra: Ensembe Modern
Un compositor: Gyorg Ligeti
Una obra musical: La consagració de la primavera
Un llibre: Me llamo rojo, d'Orhan Pamuk
Una ciutat: Barcelona
Una dita o refrany: "Hacer lo imposible posible, lo posible fácil y lo fácil elegante."
Un somni: Tocar a Carnegie Hall, Nova York
Qüestionari breu a Marko Sevarlik
Un instrument (a part del teu): Clarinet
Un director: Bernard Haitink
Un solista: Anne-Sophie Mutter
Un grup de cambra: Pavel Haas cuartet
Un compositor: Magnus Lindberg
Una obra musical: La Consagració de la Primavera
Un llibre: Diccionario de Khazaros, de Milorad Pavic
Una ciutat: Viena
Una dita o refrany: "Creer - crear - crecer"
Un somni: Tocar a Carnegie Hall, Nova York
Tres concerts conformaran la programació del Cicle de Concerts de Tardor programada per Joventuts Musicals de Palafrugell per a aquests mesos
10/09/2024Concert d'Aniversaris Corals "Mesgre Sirés" i "L'Escàlem" Diumenge, 14 de juliol de 2024, a les 17:00 h Església Parroquial de
08/07/2024Us presentem la programació del 41é Cicle de Concerts d'Estiu. Us hi esperem! Venda d'entrades disponible a https://palafrugell.koobin.com/
05/05/2024A causa de la situació COVID-19 i les limitacions que això suposa aquest any ens hem vist obligats a anul·lar els concerts d'estiu. Tanmateix, sí
01/07/2020Com és que vau decidir formar un quartet de corda? Vam decidir formar un quartet perquè ens vam trobar quatre persones a qui ens agradava la
18/11/2016Com vas decidir convertir?te en soprano? Tot va començar quan tenia 5 anys. La professora de música de pàrvuls de l'escola IPSI on anava els
05/05/2016Com és que un jove bateria com tu es decideix pel jazz? La veritat és que no m’he plantejat mai aquesta qüestió. Des de sempre m’han agradat
20/03/2015Com és que et vas decidir a interpretar guitarra clàssica? La veritat és que ha estat tot bastant fruit de la casualitat, amb part de
27/11/2014Què fa una jove com tu tocant música clàssica? Buscar una vida on creativitat i lògica coexisteixin. Què sents quan estàs immersa en un
18/10/2014És un plaer anunciar-vos el llançament del vídeo de presentació de la Xarxa de Músiques a Catalunya 14-15. El vídeo va ser presentat en
23/09/2014Des de Joventuts Musicals de Girona, ens envien el llistat dels concerts de la nova programació de Tardor 2014 de l’Auditori de Girona. Els
06/08/2014Què fan tres joves com vosaltres interpretant música clàssica? Ens dediquem professionalment al món de la música clàssica per gaudir fent el
08/06/2014Com vau decidir formar l'Ensemble? L'Ensemble es va crear d'una manera molt espontània, tocàvem junts quan estàvem estudiant a l'ESMuC, i a poc a
18/05/2014Ara tindrem ocasió d'escoltar el seu repertori "Ibèrics" amb obres de Mudarra, Cabezón, Cabanilles, Soler, Mompou, Granados, Albèniz i
12/04/2014Com et vas introduir en el món de la guitarra? Me la van presentar a l’escola de música del barri. Em sembla que va ser amor a primera
08/02/2014Carles Puig, Esther García i Jorge Mengotti integren el Trio Rodin, un conjunt de música de cambra que es presenta aquesta temporada 13-14 a
02/01/2014Cordes i veu és un espectacle que inclou dues parts ben diferenciades: una primera, en què es vol retre homenatge a cèlebres guitarristes que
01/06/2013Ens interpretaran, amb una mica de posada en escena, diferents fragments d'òperes tan conegudes com Le nozze di Figaro o el Don Giovanni de
12/04/2013L'any 2006 Rodrigo Moro fou acceptat a l’escola Yehudi Menuhin de Londres com a primer estudiant de contrabaix internacional de la història
14/02/2013