27/11/2014
Com és que et vas decidir a interpretar guitarra clàssica?
La veritat és que ha estat tot bastant fruit de la casualitat, amb part de culpa dels meus pares, que de ben petit em van apuntar a música. Quan va arribar el moment de triar instrument, jo volia fer percussió, em sembla recordar (volia tocar la bateria, gairebé tots els nens petits volen tocar la bateria), tot i que m’agradaven tots els instruments. Però crec que els meus pares es van escandalitzar una mica i em van proposar la guitarra, aprofitant que en teníem una a casa, de la meva mare quan era més jove. La guitarra també em cridava i vaig fer cas als meus pares. Que finalment interpreti música clàssica ha estat encaminat per l’ensenyament de conservatori que he anat seguint i la passió que he anat desenvolupant pel llenguatge clàssic (gairebé des que era un nadó he sentit música clàssica a casa, entre altres estils).
Què sents quan estàs immers en un recital de guitarra? Què et passa pel cap?
Els moments previs són d’inquietud i nervis, però quan començo a tocar simplement toco i intento gaudir al màxim. No em passen gaire coses pel cap, sento com una sincronia entre la ment i la música, a vegades jugo a explicar-la de manera diferent. Si penso en algun moment és per parar atenció a algun passatge on tinc problemes o en què he de recordar alguna cosa, tot i que normalment si ho faig em despisto.
Què prefereixes: el treball com a solista o la música de cambra?
Prefereixo la música de cambra, principalment perquè la música es gaudeix molt més quan és compartida. Es creen vincles molt especials entre els músics: comunicació, energia, amistat, entre altres coses. A part, es multipliquen les idees, les possibilitats sonores, els timbres… Són molts els factors que m’inclinen cap a la música de cambra.
Com veus la situació de la música clàssica al nostre país?
La veig complicada. Tenim músics de gran qualitat (tant en la docència com en l’àmbit concertístic) i públic apassionat, però ambdós crec que són una part molt petita de la societat. El problema principal prové de l’educació general i de qui decideix sobre la cultura en aquest país. La gent al poder no promou la cultura perquè és quelcom que fa desenvolupar les persones i obrir la ment, aspectes que no els interessen. A més, no només no la promouen, sinó que també la veten. A banda que les ajudes són molt escasses, destrueixen la majoria de projectes i iniciatives populars, sense subvencions, per mitjà de burocràcies i lleis. Llavors, la gent no va als concerts ja que els preus que s’han de pagar són més alts que l’atracció que generen. L’atracció i l’interès són baixos perquè no hi ha una cultura de base, que s’ha d’haver adquirit mitjançant una educació musical bàsica i apropiada, inexistent. Una de les principals solucions és invertir en educació artística (no només musical) i en cultura (directament a les activitats). Hi ha encara més coses a dir sobre el tema, però crec que aquest és un dels problemes bàsics.
Prens part a la Xarxa com a premiat, l’any passat, en el Certamen Miquel Llobet (Millor Intèrpret Català 2013). Quina importància creus que tenen els concursos en la carrera d'un jove músic?
Crec que són importants com a gran motivació per seguir treballant, porten recompenses “materials” en el treball que un fa, referint-me a premis en metàl·lic, reconeixements i concerts que, per a un jove artista, poden significar el salt a la professionalitat. Però també tenen el seu costat perillós. Poden crear falses imatges sobre el que és la música, i tant com poden motivar, també poden desmotivar.
Coneixes el moviment de Joventuts Musicals? Què en penses de la seva activitat?
Crec que és un moviment molt positiu dins la situació de la música que patim. Que s’organitzin concerts de joves artistes d’aquí, en diferents indrets, per tal que puguin arribar a tothom, és genial.
Parla’ns del programa que has escollit per als concerts de la Xarxa, el qual fa un recorregut des del Renaixement fins al segle XX.
El programa que he escollit es basa en el contrast sonor que sorgeix de la interpretació de peces de diferents èpoques dins d’un mateix recital. En comptes de fer un ordre cronològic, que és una proposta bastant utilitzada, he buscat un ordre que genera molt més contrast entre les peces, i en ressalta la bellesa. Hi predominen peces del S. XX ja que és una època en la qual apareixen molts estils i llenguatges, tot en un període de temps bastant curt; també hi ha molt repertori original per a guitarra clàssica d’aquesta època.
A banda de la teva participació a la Xarxa, quins són els teus propers reptes professionals?
De moment m’agradaria poder invertir més temps en el treball de música de cambra, tinc diversos projectes engegats. El treball com a músic solista és molt dur i sacrificat i a vegades t’obliga a deixar a part altres projectes musicals, cosa que no m’agrada. També estic començant a aprendre llenguatge modern, que és una cosa que m’interessa molt, ja que escolto molta música moderna. Però, venint d’una educació de “tradició clàssica”, mai no he après a expressar-me a través d’aquest tipus de llenguatge. Trobo que un músic ha de ser com més complet millor, i com més estils pugui entendre i tocar, més gaudirà i farà gaudir els altres.
QÜESTIONARI BREU
Un instrument (a banda del teu): tots
Un director: Leonard Bernstein
Un músic: Avishai Cohen
Un grup de cambra: el quintet de Piazzolla
Un compositor: Leo Brouwer
Una obra musical: el Rèquiem de Fauré (entre moltes altres)
Un llibre: El poder del ahora d’Eckhart Tolle
Una ciutat: Barcelona
Un lema o refrany: “Sense música la vida seria un error”, de Friedrich Nietzsche
Un somni: molts
Tres concerts conformaran la programació del Cicle de Concerts de Tardor programada per Joventuts Musicals de Palafrugell per a aquests mesos
10/09/2024Concert d'Aniversaris Corals "Mesgre Sirés" i "L'Escàlem" Diumenge, 14 de juliol de 2024, a les 17:00 h Església Parroquial de
08/07/2024Us presentem la programació del 41é Cicle de Concerts d'Estiu. Us hi esperem! Venda d'entrades disponible a https://palafrugell.koobin.com/
05/05/2024A causa de la situació COVID-19 i les limitacions que això suposa aquest any ens hem vist obligats a anul·lar els concerts d'estiu. Tanmateix, sí
01/07/2020Com és que vau decidir formar un quartet de corda? Vam decidir formar un quartet perquè ens vam trobar quatre persones a qui ens agradava la
18/11/2016Com vas decidir convertir?te en soprano? Tot va començar quan tenia 5 anys. La professora de música de pàrvuls de l'escola IPSI on anava els
05/05/2016Com és que un jove bateria com tu es decideix pel jazz? La veritat és que no m’he plantejat mai aquesta qüestió. Des de sempre m’han agradat
20/03/2015Què fa una jove com tu tocant música clàssica? Buscar una vida on creativitat i lògica coexisteixin. Què sents quan estàs immersa en un
18/10/2014És un plaer anunciar-vos el llançament del vídeo de presentació de la Xarxa de Músiques a Catalunya 14-15. El vídeo va ser presentat en
23/09/2014Des de Joventuts Musicals de Girona, ens envien el llistat dels concerts de la nova programació de Tardor 2014 de l’Auditori de Girona. Els
06/08/2014Què fan tres joves com vosaltres interpretant música clàssica? Ens dediquem professionalment al món de la música clàssica per gaudir fent el
08/06/2014Com vau decidir formar l'Ensemble? L'Ensemble es va crear d'una manera molt espontània, tocàvem junts quan estàvem estudiant a l'ESMuC, i a poc a
18/05/2014Ara tindrem ocasió d'escoltar el seu repertori "Ibèrics" amb obres de Mudarra, Cabezón, Cabanilles, Soler, Mompou, Granados, Albèniz i
12/04/2014Com et vas introduir en el món de la guitarra? Me la van presentar a l’escola de música del barri. Em sembla que va ser amor a primera
08/02/2014Carles Puig, Esther García i Jorge Mengotti integren el Trio Rodin, un conjunt de música de cambra que es presenta aquesta temporada 13-14 a
02/01/2014Cordes i veu és un espectacle que inclou dues parts ben diferenciades: una primera, en què es vol retre homenatge a cèlebres guitarristes que
01/06/2013El duo d'acordions Jeux d'Anches ofereix una gira de concerts a través de la Xarxa de Músiques a Catalunya de JMC que els ha de dur
21/05/2013Ens interpretaran, amb una mica de posada en escena, diferents fragments d'òperes tan conegudes com Le nozze di Figaro o el Don Giovanni de
12/04/2013L'any 2006 Rodrigo Moro fou acceptat a l’escola Yehudi Menuhin de Londres com a primer estudiant de contrabaix internacional de la història
14/02/2013