placeholder

Actualitat

La presidenta de Joventuts Musicals de Sabadell, Joana Soler, assumeix la vicepresidència de Joventuts Musicals de Catalunya

13/04/2021

El compositor Joan Magrané renova per un segon mandat la presidència de l'entitat en les eleccions celebrades a l'Assemblea General de dissabte

La nova junta directiva potenciarà la Xarxa de Músiques a Catalunya amb la creació d'un mercat obert a tots els programadors, en el marc del Fringe Festival de Torroella de Montgrí

Joventuts Musicals de Catalunya i Ficta Edicions impulsen un premi internacional d'assaig musical per a estudiosos de la música i el fet musical

La Federació de Joventuts Musicals de Catalunya va celebrar dissabte 10 d'abril la seva Assemblea General on es van dur a terme les eleccions per a renovar la junta directiva. El compositor Joan Magrané va ser reelegit president de l'entitat per un segon mandat, mentre que la directora del Festival de Torroella de Montgrí, Montse Faura, va ser elegida nova secretaria general i gerent de Joventuts Musicals de Catalunya en substitució de Miquel Cuenca, actual president de Joventuts Musicals d'Espanya. Joana Soler va ser escollida primera vicepresidenta. La resta de membres de la junta repeteixen mandat.

La nova junta la integren: Joan Magrané i Figuera (president ii membre de JM Banyoles), Joana Soler i Garcia (vicepresidenta 1a i membre de JM Sabadell), Marta Bou i Molins (vicepresidenta 2a i membre de JM Barcelona), Montse Faura i Salvador (secretaria general i membre de JM Torroella de Montgrí), Miquel Maria Badal i Valls (tresorer i membre de JM Barcelona), Rosa Maria Rossell i Rigau (vocal i membre de JM Tarragona), Néstor Pindado i González (vocal i membre de JM Sitges), Aleix Palau i Talavera (vocal i membre de JM Martorell) i Marco Mezquida i Mateos (vocal i membre de JM Banyoles).

Montse Faura ha agraït a la quarantena d'entitats locals que integren la Federació de Joventuts Musicals de Catalunya i a la seva junta directiva l'oferiment de la secretaria general. "La continuïtat, revitalització i consolidació de l’actual junta com a motor dinamitzador encapçalada per la mirada de Joan Magrané ja és, per si mateixa, un altaveu que dóna valor i significat als objectius principals de la federació i que m’han animat a acceptar el càrrec", ha assenyalat la directora del Festival de Torroella de Montgrí.

La nova junta de la Federació de Joventuts Musicals de Catalunya es disposa a donar més visibilitat i projecció a la Xarxa de Músiques, el projecte estrella de l'entitat creat el 1995, instituint un mercat obert a tots els programadors de Catalunya que se celebrarà en el marc del Fringe Festival de Torroella de Montgrí. Aquest mercat se celebrarà per primera vegada aquest estiu durant la segona quinzena de juliol.

"La Xarxa de Musiques ja és un projecte consolidat gràcies a la feina feta per Miquel Cuenca i això ens permet ara començar a avançar en altres aspectes", afirma Joan Magrané. "El concepte i la fórmula de la Xarxa funcionen i el que volem és engrandir-la artísticament dotant-la de més visibilitat i enfortir-la econòmicament. Montse Faura té molta visió a l'hora de teixir complicitats i visibilitzar la feina feta, per això li vam demanar que assumís la secretaria general. A més, la trobada entre els artistes de la Xarxa de Músiques i els del Fringe Festival de Torroella, que vénen d'alguns dels principals conservatoris i escoles superiors de música d'Europa, serà molt positiva perquè els joves músics estableixin contactes i comparteixin experiències"

Premi internacional d'assaig musical

Un altre dels projectes que durà a terme la nova junta de Joventuts Musicals de Catalunya, aquest juntament amb Ficta Edicions, és la creació d'un premi internacional d'assaig musical per a estudiosos de la música i el fet musical. Un anhel de Joan Magrané, el qual troba a faltar un catàleg de llibres sobre música a Catalunya: "L'entitat va començar a poc a poc amb els intèrprets, a partir de 2013, amb l'arribada a la presidència de Mònica Pagès, impulsant la creació de la figura del compositor resident de la Xarxa, que va començar la temporada 2015-16 gràcies a la col·laboració de la Fundació de Música Ferrer-Salat, i faltava incloure els joves musicòlegs que surten de les universitats amb la creació d'un premi d'assaig. El premi d'assaig de Ficta Edicions no és només d'investigació musicològica, pot ser també una biografia o pensament musical", explica el president de JM Catalunya.

El concurs es convocarà biennalment, la primera edició tindrà lloc aquest 2021, i té un deliberat caràcter de beca per a la redacció d’un assaig. Joventuts Musicals de Catalunya aporta 2.000 euros anuals al premi i, entre altres aspectes, el guanyador oferirà un mínim de tres conferències a través de la Xarxa de Músiques, tal com s’especifica en les bases del premi.

Complicitats amb les grans institucions musicals de Catalunya

La nova junta vol incrementar també les complicitats amb les grans institucions musicals de Catalunya, "com el que estem fent actualment amb el Festival Emergents de l'Auditori de Barcelona, on tenim una jornada per nosaltres per presentar els músics", explica Magrané. "Volem buscar complicitats amb el Liceu, el Palau de la Música i d'altres auditoris de Catalunya on no arriben i en els quals una vegada a l'any puguem tenir l'oportunitat de presentar concerts d'algun intèrpret de la nostra Xarxa de Músiques o dels intèrprets que ja hi han passat i que estan fent una gran carrera".

Actualment, Joventuts Musicals de Catalunya col·laboren amb els premis i concursos següents: Concurs de Cant Josep Palet de Martorell, Concurs Sons de la Mediterrània de Manresa, Premi BBVA de Música–Concurs Montserrat Alavedra, Concurs de Cant Germans Pla de Balaguer, Premi Especial Joventuts Musicals de Catalunya dins del Premi El Primer Palau del Palau de la Música de Barcelona, Concurs de Joves Compositors. Premi Internacional Frederic Mompou de Barcelona i Festival Emergents de l'Auditori de Barcelona.

La Federació de les Joventuts Musicals de Catalunya també organitza conjuntament amb Joventuts Musicals de Banyoles el Festival Ethno Catalonia, que en l'edició de 2021 se celebrarà entre el 23 de juliol i l'1 d'agost. Ethno Catalonia s’inscriu en el programa Ethno, un dels projectes més reeixits de Jeunesses Musicales International, la federació internacional de Joventuts Musicals amb seu a Brussel·les. En total són una vintena els països que organitzen festivals Ethno, que uneix a joves a través dels campus i festivals anuals i internacionals, tallers i concerts i el treball conjunt amb escoles, conservatoris i altres grups per tal de promoure la pau, la tolerància, el diàleg i el coneixement interculturals a través de la música.

La Federació de Joventuts Musicals de Catalunya

La Federació de Joventuts Musicals de Catalunya es va constituir el 1986 amb la voluntat de vertebrar l'activitat federativa emprenent tasques d'àmbit català per optimitzar l'acció de les associacions al servei de la música, dels joves i Catalunya. El paper de Joventuts Musicals de Catalunya és tan dinàmic com la mateixa vida de la societat de la qual forma part, endegant sovint activitats que més endavant aniran essent assumides pels òrgans de l'Administració cultural i educativa, i sempre actuant com a element dinamitzador social i cultural.

Actualment són una quaranta les associacions que arreu de Catalunya formen part de la federació. Cadascuna d’elles desenvolupa també les seves pròpies activitats organitzant autònomament els seus cicles de concerts, concursos específics, cursos i altres activitats associatives adreçades a joves i a la música. Però en totes elles es comparteix una passió comuna, la música, i la il·lusió de saber-se part d’un moviment internacional que creu en la cultura com a factor de riquesa i desenvolupament.

Més notícies

Atenció al públic

Degut a la situació sanitaria, no us podrem atendre personalment a la seu de la nostra entitat. Si necessiteu contactar amb nosaltres podeu fer-ho a

01/11/2020