Història

Fundacio de Joventuts Musicals de Sabadell

A principis de l'any 1956, un grup de sabadellencs vinculats al món de la música i de les arts es reuniren a fi de construir una delegació local de Joventuts Musicals, entitat de caire internacional que havia estat fundada simultàniament a Bèlgica i França el 1939 i que s'havia estès ràpidament per Europa i Amèrica amb l'objectiu de promoure l'educació i la pràctica musicals i de portar la bona música a l'abast dels joves.

L'aparició de Joventuts Musicals significà, en aquell any de 1956, un reforçament del panorama musical a Sabadell, que ja era notable. Pel que fa a l'ensenyament, destacaven l'Escola Municipal de Música i algunes escoles privades, com la de Josep Maria Llorens i la d'Anna Fernández Recasens. Aquesta última, deixebla de Frank Marshall, representava l'escola pianística de Granados; en morir, el 1995, la seva tasca ha estat recollida pels seus deixebles i es desenvolupa en la Fundació Tabal. Quant als concerts, l'Associació de Cultura Musical representava un dels moments més brillants de la concertística sabadellenca; aquell 1956, amb col·laboració amb el Cercle Sabadellès, que celebrava el seu centenari, programava artistes com les pianistes Alícia de Larrocha i Rosa Sabater, el guitarrista Narciso Yepes i l'Orquestra de Cambra de Barcelona, entre altres.

MANUEL COSTA I FERNÁNDEZ
Redactor del Manifest Fundacional de JM de Sabadell

Joventuts Musicals, el moviment cultural Juvenil més important del món

Un dels al·licients substancials de l'activitat d'una associació de Joventuts Musicals de qualsevol part del món i, per tant, també de Sabadell, és el fet de formar part d'una gran cadena internacional que es coordina mitjançant la Federació Internacional de Joventuts Musicals, que té la seva seu a Brussel·les.

Aquesta Federació, que es va organitzar l'any 1945, quan les Joventuts Musicals de Luxemburg, de Bèlgica i de França varen sentir la necessitat d'intercanviar les seves experiències, volia millorar els mètodes mitjançant els quals totes elles desenvolupaven una activitat que avui ens sembla ben fàcil: organitzar concerts per als joves.

Avui la Federació Internacional té una indiscutible tradició de treball que fa que els mètodes es vagin adaptant a la pròpia evolució del món i, sens dubte, dels mateixos joves. En realitat, Joventuts Musicals és una gran organització de serveis a la joventut, a la qual ofereix un gran ventall d'iniciatives on tots els joves, músics professionals o no, es poden incorporar.

Arreu del món hem organitzat, en el darrer any , 32.000 concerts, 622 camps musicals, 31 festivals, 39 concursos, 123 orquestres de joves i 62 corals internacionals.

Totes aquestes activitats han beneficiat directament prop de quatre milions de joves i indirectament a públics diversos que, fins i tot sense saber-ho, reben una informació musical provinent d'algú que probablement un bon dia va tenir una iniciativa des d'una associació de Joventuts Musicals com pot ésser la de Sabadell

JORDI ROCH BOSCH
Ex-President de JM d'Espanya

Joventuts Musicals, al servei dels joves del pais.

L'any 1984 es constitueix la Federació de Joventuts Musicals de Catalunya. Des d'aquest moment cal pensar que les associacions locals han de tenir en comú no solament l'esperit i els principis sinó quelcom més. Cal vertebrar l'activitat federativa perquè, emprenent tasques d'àmbit català, es podrà optimitzar l'acció de les associacions al servei de la música, dels joves i del país.

El paper de Joventuts Musicals és tan dinàmic com la pròpia vida de la societat de la qual forma part, endegant sovint activitats que més endavant aniran essent assumides pels òrgans de l'Administració cultural i educativa, i sempre actuant com a element dinamitzador social i cultural.

A Joventuts Musicals l'activitat primordial correspon a les associacions locals. En aquest context, JM de Catalunya ha treballat fins a poder posar en marxa la Xarxa de Música Clàssica a Catalunya. Amb aquest projecte, la finalitat del qual és bastir l'activitat organitzativa de concerts a les associacions, s'ha assolit l'interès i la participació tant de les entitats de l'Administració com del col·lectiu de músics joves. El gran nombre de concerts que permet organitzar la Xarxa arreu de Catalunya fa que s'hagin dinamitzat les diverses modalitats d'intèrprets, tant solistes com grups de cambra, que sovint s'han format per a participar-hi.

ESTEVE M. COSTAJUSSÀ I RELAT
Ex-President de JM de Catalunya

Quaranta anys d'activitat musical a Sabadell

D'ençà de molt temps, hom no pot concebre el ventall cultural de la nostra ciutat sense la presència de Joventuts Musicals. Així doncs, és per als qui avui som al davant de l'entitat un motiu d'orgull i de satisfacció poder continuar, amb la vista posada al futur de l'activitat cultural portada a terme ininterrompudament des de la seva fundació.

Al llarg de quatre dècades hem estat un dels motors culturals dinamitzadors de la voluntat dels nostres ciutadans per a anar endavant, malgrat els alts i baixos tant polítics com socials. La presència i la personalitat de Joventuts Musicals no ha quedat mai al marge dels moviments culturals d'avantguarda i hi ha estat present en tot moment, però sense oblidar el classicisme més ortodox.

El futur només és dels atrevits i si tant per a la gent d'ahir com per a la gent d'avui la gosadia a voltes sembla talment una utopia, confesso que no em preocupa pas, ja que com a sabadellenca que sóc faré tot el possible perquè allò que sembla utòpic pugui esdevenir realitat, amb l'ajut -això sí-de tots els qui la comparteixin, ja que estic fermament convençuda que Sabadell pot esdevenir, com a model de ciutat mitjana que és, punt de mira i referència musical del nostre país.

JOANA SOLER
Presidenta de JM de Sabadell