placeholder

Actualitat

Sofia Salazar
Sofia Salazar

Entrevista a la flautista Sofia Salazar

14/11/2023

“Descobrir i tocar música nova és com endinsar-se en un món diferent i intrigant”

Sofía Salazar va descobrir la flauta mentre la seva mare escoltava òpera i música clàssica mentre pintava quadres. Molt inquieta de petita, la seva mare la va apuntar a classes de música i als 8 anys va entrar en el Sistema d’Orquestres de Veneçuela, on va seguir els seus estudis musicals i de flauta. Als 18 anys es va traslladar de la seva Veneçuela natal a Espanya per estudiar a l’Escola Superior de Música Reina Sofia. El 2021 va guanyar el primer premi del Concurs de Vent de Joventuts Musicals d’Espanya.

Què et va atraure de la flauta per a triar estudiar aquest instrument?

Des de petita la meva mare em va inculcar l'amor per la música i l'art. Ella sempre ha estat molt melòmana, i recordo que pintava quadres escoltant música clàssica o òperes en un canal de la televisió, on vaig sentir per primera vegada una flauta en una orquestra. Sempre vaig ser una nena molt inquieta, per la qual cosa la meva mare em mantenia sempre ocupada i em va inscriure en una escola de música. Quan em van preguntar quin instrument volia tocar, vaig dir la flauta, així va ser com vaig iniciar-me en el llenguatge musical i després més en la flauta, que em va atrapar des del primer moment.

Vas començar la teva formació musical en el Sistema d'Orquestres de Veneçuela, com recordes aquella experiència?

Ho recordo com una època molt bonica i enriquidora. És una manera de començar en la música diferent del model europeu, on aprens les coses més bàsiques dins de l'orquestra. Per exemple, recordo el meu primer assaig en l'orquestra infantil, tenia 8 o 9 anys, i el primer que vam fer va ser tocar junts l'escala de Do Major. A mesura que avances i et vas anant fent gran, passes de l’orquestra infantil a la juvenil i de la juvenil a l’orquestra simfònica estatal. També vaig tenir la gran fortuna de formar part de l'Orquestra Infantil Nacional de Veneçuela, que estava integrada per nens de fins a 13 anys de tot el país. Abordàvem repertoris ambiciosos, com la Simfonia núm. 1 de Mahler, la Simfonia núm. 10 de Xostakòvitx, la Simfonia núm. 4 de Txaikovski, sense oblidar mai els compositors llatinoamericans, que sempre eren presents amb obres com Danzón núm. 2 d’Arturo Márquez, Margariteña d'Innocente Carreño o Huapango de José Pablo Moncayo. Fèiem trobades cada cert temps i recordo que el més important era fer música de sol a sol. A més, estàvem acompanyats dels millors professionals de Veneçuela, i hi havia un ambient familiar. Passàvem tant de temps junts que encara avui continuo conservant amistats d'aquella època. Al final, la meta de tot aquest projecte era tocar la suite La Estancia, l’Obertura Cubana i la Simfonia núm. 1 de Mahler en el Festival de Salzburg sota la direcció de Simon Rattle. Ho miro ara amb perspectiva i em pregunto: Com vaig aconseguir fer tot allò amb tan sols 13 anys? No ho sé, però segurament amb moltes ganes, motivació, disciplina i molt suport familiar, perquè compaginar tot allò amb el col·legi no va ser gens fàcil. Sens dubte va ser una experiència que em va marcar per a tota la vida i crec que no podia haver passat la meva infantesa en un millor ambient, ple de música i nens que tenien les mateixes ganes de fer música, aprendre i superar-se.

Has estudiat música a Veneçuela i has seguit la teva formació a Espanya, a l'Escola Superior de Música Reina Sofia, què t'ha aportat estudiar fora del teu país?

Haver vingut a estudiar a Espanya ha suposat per a mi un creixement i un canvi important en la meva vida. A Espanya he adquirit una formació musical diferent de la del Sistema d’Orquetres, que estava més enfocat al grup, a l'orquestra, una mica més massificat, en general. A l'Escola Superior de Música Reina Sofía, per contra, he tingut l'oportunitat de treballar més l’aspecte personal, el detall, la part de solista. A més, a l'escola he estat acollida pels millors mestres possibles, com són Jacques Zoon i Salvador Martínez Tos. Tots dos m’han ensenyat una manera nova de tocar la flauta, i la bellesa dels petits detalls, aquests que realment marquen la diferència. Aquesta experiència m’ha fet créixer. Vaig arribar a Espanya amb 18 anys i vaig haver de madurar molt ràpidament i valer-me per mi mateixa. Per sort, he tingut moltes ajudes econòmiques en forma de beques. Però les ajudes més importants han estat les dels amics que es van creuar en el meu camí i que són com una extensió més de la meva família.

Quin paper creus que juguen els concursos en la carrera dels joves músics?

Si ens circumscrivim a la flauta, juga un paper rellevant, ja que dels concursos es treuen moltes coses positives, com la preparació, que implica estar en forma, preparar un repertori extens, tenir una tècnica segura i sòlida, i tot això en si mateix ja és un aprenentatge o una cosa amb la qual et quedes després d'un concurs, més enllà del premi que es pugui guanyar. També crec que són un mitjà per a donar-te a conèixer, guanyar experiències i gaudir de la música. És crucial llançar-se a l'experiència dels concursos, però sempre amb un objectiu pedagògic més que com un aspecte competitiu.

Pots parlar-nos del programa que interpretaràs en els concerts que oferiràs en la teva gira en la Xarxa de Músiques a Catalunya?

Aquesta vegada volia tocar un repertori diferent, sortir-me una mica de la meva zona de confort, i explorar un estil en el qual la flauta no sol ser habitual. El repertori que proposo en els concerts titulats Paisatges Sonors d'Espanya inclou obres dels compositors més importants d'Espanya, com Falla, Turina i Sarasate, però també uns altres que no són tan coneguts com Frederico Moreno Torroba o Eduardo d’Ocón. Una de les coses que més em van sobtar quan buscava repertori per fer el programa va ser adonar-me que hi ha poques obres de compositors espanyols escrites originalment per a flauta i em vaig animar a fer arranjaments per a flauta d’obres originalment escrites per a altres instruments. I no hi ha millor manera de cloure aquest programa que amb l’estrena d’una obra, Cartografías efímeras, d’una dona compositora espanyola, que interpretaré per primera vegada el 18 de novembre a Moià.

En quin repertori et trobes més a gust?

Considero el romanticisme francès com una època de gran desenvolupament per a la flauta, per la qual cosa les grans joies del repertori per aquest instrument es troben en aquest període. Això ho converteix en el meu estil favorit i en el qual em trobo més a gust tocant.

En els teus concerts a la Xarxa de Músiques estrenaràs una obra de la compositora resident de Joventuts Musicals de Catalunya, Nuria Núñez, quina és la teva relació amb la música contemporània?

 Em vaig acostar a la música contemporània gràcies a la càtedra de composició de Fabián Panisello a l’Escola Superior de Música Reina Sofía. Gràcies a això he pogut entendre una nova manera de fer i comprendre la música, la qual cosa representa per a mi un repte molt més gran cada cop que m'enfronto a una obra nova. A l’escola he tingut l'oportunitat d'interpretar obres de grans directors i compositors de música contemporània, com Johannes Kalitzke i Peter Eötvös dins del projecte de Sinfonietta, i en la càtedra de composició he estrenat i enregistrat les composicions escrites pels meus companys de l'escola sota la direcció de Fabián Panisello. Com a intèrpret en concert, he pogut estrenar diverses obres del compositor David del Puerto o tocar amb el Plural Ensemble obres com Ma'mounia sota la batuta del compositor i llegendari oboista Heinz Holliger. Aquestes experiències m'han animat a continuar descobrint i tocant música nova, és com endinsar-se en un món diferent i intrigant.

Què significa per a tu el moviment de Joventuts Musicals?

Joventuts Musicals ha estat per a mi una gran experiència en tots els sentits. És una finestra al món professional amb una vista panoràmica molt extensa. Tenir oportunitat de presentar-te en concert en llocs tan diferents al voltant de tota Espanya és com un somni i més encara tocant el repertori que més m'agrada al costat del pianista Luis Arias, que és un gran professor i amic. Agraeixo moltíssim aquesta experiència i crec que és una oportunitat impagable per aprendre l’ofici i rodar una part del repertori més important per a flauta. Sens dubte, això m'ha generat molta confiança a l'hora de tocar i aprendre a gestionar el temps i l’energia per a poder suportar tots els viatges i els recitals, sobretot perquè és un programa molt exigent física i intel·lectualment.

Quins projectes futurs tens?

Tinc molts concerts i recitals a l’agenda. El mes de novembre seré a Catalunya fent concerts a Barcelona, Moià, La Bisbal d’Empordà i Tarragona, com a part de la gira de la Xarxa de Músiques a Catalunya. També tinc altres recitals, a Campo de Criptana, Mèrida i Lugo. I faré el meu segon màster, aquest en pedagogia a la Universitat Internacional de La Rioja, a més d'audicions i participar en més concursos.

Què t'agrada més de dedicar-te a la música?

Que faig el que estimo cada dia de la meva vida, que mai em canso de la música, la passió amb la qual em dedico a la meva professió, els viatges i els concerts.

Quin és el teu referent/ídol musical?

Vaig créixer escoltant a Emmanuel Pahud, tinc gairebé tot el repertori per a flauta interpretat per ell. És algú a qui puc escoltar tot el dia sense avorrir-me.

Més notícies

Entrades per assistir al Palau de la Música al concert del Premi La Flama el 9 de novembre

Els socis de Joventuts Musicals teniu entrades a 5€ pel concert dels guanyadors del II Premi La Flama: el Trio Defilló i el Quartet

09/10/2024

Comença una nova temporada a Joventuts Musicals de Moià

Arriba una nova temporada a l’Auditori de Sant Josep que estarà formada per 8 concerts i que després tindrà com a colofó el tradicional cicle

09/10/2024

Trio Defilló i Quartet Vivancos guanyen la segona edició del Premi La Flama en l'Acadèmia Internacional de Quartet de Vic

El Trio Defilló, integrat per Guillem Armengol al violí, Martina Armengol al violoncel i Ramon Serra al piano; i el Quartet Vivancos, que el

22/07/2024

Us presentem el 41è Festival Viñas de Moià

L'edició número 41 del Festival Internacional de Música Francesc Viñas de Moià arrencarà el proper 13 de juliol i constarà de 8 concerts, fins

26/06/2024

El Festival de Granera fa 10 anys

Joventuts Musicals de Moià, amb l’Ajuntament de Granera, presenta una nova edició, la desena ja, del Festival al poble més petit del Moianès. 

11/06/2024

Entrevista al Tempus Trio

El Tempus Trio estan realitzant el seu tercer any com a Artistes Residents de Joventuts Musicals de Moià. Són el primer piano trio que haurà

09/04/2024

Joventuts Musicals de Moià celebra el concert número 500 amb el Tempus Trio

Joventuts Musicals de Moià arriba al seu concert número 500. El Tempus Trio, que en són els seus artistes residents, celebren el seu Cinquè

06/04/2024

Entrevista a Rafael Quirant, sopranista

“La meva veu singular m’ha ajudat molt, i per això soc molt afortunat” Rafael Quirant (La Vall d’Uixó, 1996) va començar a cantar als 9

06/04/2024

Dissabte comença el XI cicle de Joves Talents Maria Vilardell Viñas a Moià

Amb un concert del guitarrista Èric Herrero dissabte comença un nou cicle dedicat als joves talents on actuaran els guanyadors del concurs del

27/03/2024

Brillant resultat de la primera edició del Concurs infantil i juvenil de piano Maria Vilardell Viñas de Moià

La primera edició del nou concurs de piano de Moià s'ha tancat amb èxit. La participació ha estat excel·lent, amb un total de 21 inscrits, i el

26/03/2024

Joventuts Musicals de Catalunya crea el cicle ‘Intons’ per portar la música a les biblioteques

Joventuts Musicals de Catalunya engega un nou projecte per portar la música a les biblioteques de Catalunya, Intons. De l’1 d’abril al 30 de

25/03/2024

Llista d'admesos a la final del Concurs de piano de Moià

Categoria Juvenil: Marc SINTES PINEDA Carmen VILANOVA MARTÍNEZ Álvaro FERNÁNDEZ-BRAVO CASADO Ferran MIR GARCIA Categoria

25/03/2024

Molt bona participació al Concurs de piano de Moià

La primera edició del Concurs infantil i juvenil de piano Maria Vilardell Viñas ha aconseguit una notable participació, amb un total de 21

18/03/2024

Entrevista a l'acordionista Marta Cubas

“M’agrada fer gaudir el públic amb música moguda, accessible i inclús tradicional” La primera vegada que va sentir un acordió, Marta

07/03/2024

Entrevista a la soprano Sabrina Gárdez

“El cant ho és tot per a mi” Sabrina Gárdez es va enamorar de la veu cantant al cor del col·legi i cantar ha esdevingut tot per a ella. Vol

07/02/2024

La soprano Sabrina Gárdez estrena a Barcelona ‘Nana’ de Nuria Núñez, compositora resident de la Xarxa de Músiques

La soprano d’origen cubà Sabrina Gárdez, guanyadora el 2022 del primer premi del cinquè Concurs de Cant Palet de Joventuts Musicals de

30/01/2024

Joventuts Musicals de Moià posa en marxa un Concurs infantil i juvenil de piano

El Concurs infantil i juvenil de piano Maria Vilardell Viñas té l’objectiu de recolzar i impulsar els primers passos dels joves pianistes, un

19/01/2024

Assemblea General Ordinaria 2024

Després del concert del dia 27 de gener, a les 19,30h, tots els socis de Joventuts Musicals estan convocats a l'Asemblea anual de l'entitat, al

12/01/2024

Al proper concert els socis ja podran recollir els carnets del 2024

Recordeu que si no teniu la quota domiciliada, podeu pagar-la a la pausa del concert del proper dia 27 de gener

12/01/2024

Entrevista a LAURA BALLESTINO, piano

"Moltes de les persones més importants de la meva vida me les ha regalat la música" Laura Ballestrino (Madrid, 2000) es va enamorar del piano

12/01/2024
Aquest lloc web utilitza "cookies" pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. En navegar-hi n'acceptes l'ús. Més informació
ACCEPTAR